Reddingsvest bij de Olav

Sinds jaar en dag is het bij de Olav een goed gebruik om altijd een reddingsvest te dragen als je gaat kanoën, zeilen of slepen. Je ziet ze dan ook regelmatig voorbij komen veilig vastgemaakt rondom een Bever, een Dolfijn, een Orka, een Zeeverkenner, een Wilde Vaart lid, een Loods of een van de stafleden.

Soorten persoonlijke drijfhulpmiddelen
Er zijn twee soorten persoonlijke drijfhulpmiddelen: reddingsvesten en zwemvesten. Alleen reddingsvesten met de juiste maat en het juiste type draaien een bewusteloze drenkeling op de rug waarbij mond en neus boven water blijven.

Zwemvesten ondersteunen alleen bij het zwemmen en hebben geen toegevoegde waarde bij de redding van een bewusteloze of gewonde.
Zwemvesten zijn daarom niet toegestaan.

Binnen de categorie reddingsvesten zijn er 2 typen: het vaste stof reddingsvest, en het automatisch reddingsvest (de selfinflatable).

Welk drijfhulpmiddel te kiezen
Bij scouting Olav is de richtlijn is dat men aan boord van vaartuigen reddingsvesten gebruikt met een drijfvermogen van minimaal 150N.

Een uitzondering geldt voor opvarenden die minder dan 40 kilo wegen. Zij kunnen volstaan met een reddingsvest met een drijfvermogen van 100 N, waarbij aangetekend wordt dat het advies is om direct een reddingsvest met een drijfvermogen van minimaal 150N aan te schaffen.

Img Img

Controle reddingsvest
Een controle van een vaste stof reddingsvest vest bestaat uit het controleren van alle naden, de ritsen en het materiaal: dat moet in goede staat zijn. Daarna volgt het controleren van het drijfvermogen door het vest te verzwaren en te kijken of het blijft drijven. Of beter: de drager van het zwemvest het in het water te laten testen. Blijft men drijven en draait men ook vanzelf op de rug kan is het zwemvest in goede staat.

Een automatisch reddingsvest bevat een zout- papier- of andere type- smeltpatroon dat als het nat wordt met een veer en pen een gat in een CO2 patroon slaat waarna het gas het vest opblaast. Zorg dat het smeltpatroon niet over de houdbaarheidsdatum is.

Automatische vesten zijn moeilijk zelf te testen. Laat daarom het automatische reddingsvest periodiek controleren.